Aktualności

Szczytno: Jak nie dać się oszukać? Poradnik od funkcjonariuszy szczycieńskiej komendy

Data publikacji 07.03.2024

W ostatnim czasie policjanci ze szczycieńskiej jednostki otrzymali wiele zgłoszeń dotyczących działań przestępców, które okazały się oszustwami. Ofiarami oszustów nie są tylko seniorzy, ponieważ funkcjonariusze przyjmują zawiadomienia od coraz młodszych osób. Przestępcy są przebiegli i są cały czas „na bieżąco”, dlatego warto zapoznać się z naszym poradnikiem.

  • Jeżeli podczas rozmowy telefonicznej obca nam osoba próbuje zdobyć nasze dane osobowe (imię, nazwisko, numer PESEL, data urodzenia) lub numer konta bankowego albo kody Blik, natychmiast zakończmy połączenie.
  • Pamiętaj, że żaden policjant, prokurator lub inny pracownik jakiejkolwiek instytucji nie przychodzi do miejsca zamieszkania, aby odebrać nasze oszczędności w celu ich zabezpieczenia! Jedyną instytucją, która zabezpiecza środki pieniężne jest bank, do którego musimy sami się udać, aby ulokować nasze pieniądze.
  • Nie otwieraj drzwi osobom, których nie znasz. Jeżeli zjawił się przedstawiciel jakiejś instytucji, np. banku, elektrowni, administracji, kominiarz itp. upewnij się telefonicznie, czy taka wizyta była zaplanowana. Zazwyczaj takie wizyty są zaplanowane wcześniej.
  • Jeżeli musisz wpuścić obcą osobę do domu, najlepiej, aby obecny był wtedy inny członek rodziny lub sąsiad. Nie zostawiaj takiej osoby samej w pomieszczeniu nawet na chwilę!
  • Jeżeli przechowujesz pieniądze w domu, schowaj je w miejscu trudno dostępnym. W tym celu najlepiej zaopatrzyć się w sejf.
  •  Podczas rozmowy telefonicznej z bliskim członkiem rodziny, który opowiada o nagłym nieszczęśliwym zdarzeniu i prosi o przekazanie gotówki, upewnij się, czy to na pewno jest ta osoba.
  • Podczas zakupów internetowych warto sprawdzić opinie o sprzedawcy przed zakupem. Jeżeli mamy wątpliwości co do strony internetowej sklepu, warto zamówić przesyłkę za pobraniem i w obecności kuriera otworzyć ją.
  • Na portalach społecznościowych należy podawać jak najmniej informacji o sobie oraz członkach rodziny i bliskich. Przede wszystkim nie pokazujmy, że w danej chwili nikogo nie ma w domu.
  • Po otrzymaniu wiadomości od znajomego z prośbą o przelanie pieniędzy Blikiem, upewnijmy się, czy tę wiadomość na pewno wysłał nasz znajomy.
  • Pamiętajmy, że w Internecie nikt nie daje nic za darmo! Jakakolwiek oferta darmowej wycieczki lub za podejrzanie atrakcyjną cenę, powinna być dla nas ostrzeżeniem. Internetowe loterie również mijają się z celem, ponieważ po „wygraniu” takiej loterii i podaniu numeru rachunku do konta bankowego, jest zaproszeniem dla oszustów do „wyczyszczenia” go ze środków.
  • Nie klikaj w podejrzane linki, które są zawarte w wiadomościach, np. link do uiszczenia brakującej kwoty za przesyłkę.
  • Bardzo często otrzymujemy informacje o wiadomościach e-mail, których nadawcą ma być Polska Policja. Są to wiadomości od oszustów! Nie otwierajmy takiej korespondencji, ponieważ po jednym kliknięciu na naszym urządzeniu mogą pojawić się złośliwe oprogramowania.
  • W ostatnim czasie w naszym kraju pojawia się również wiele zgłoszeń o oszustwach, w których sprawcami są osoby zza granicy. Podczas rozmów telefonicznych oraz za pomocą komunikatorów oszust wzbudza zainteresowanie i sympatię osoby pokrzywdzonej. Następnie osoba pokrzywdzona zauroczona swoim rozmówcą przelewa na jego konto pieniądze, gdyż on o to poprosił. Oszust urywa kontakt po otrzymaniu pieniędzy, a ofiara zdaje sobie sprawę, że ten związek na odległość był fikcją.

Co zrobić, gdy już doszło do oszustwa?

  1. Należy poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  2. Bardzo istotne jest zachowanie wszystkich dokumentów związanych z transakcją, tj. dowody przelewu na konto bankowe oraz korespondencję ze sprzedawcą.
  3. Jak  najszybciej należy zgłosić się do najbliższej jednostki Policji w celu złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.

(ep)

Powrót na górę strony