Szczytno: Narkotyki i dopalacze, odpowiedzialność prawna nieletnich, dobór do służby w policji to tylko niektóre tematy poruszone podczas spotkania z młodzieżą
St. post. Joanna Manelska ze szczycieńskiej jednostki policji w ubiegłym tygodniu spotkała się z młodzieżą z Zespołu Szkół nr 2 w Szczytnie. Spotkania w szkołach mają na celu utrwalanie wśród uczniów nawyku prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach. W jakim celu? Aby uzmysłowić młodym ludziom jak dbać o własne bezpieczeństwo czy też jakie konsekwencje czekają ich w przypadku wejścia w konflikt z prawem.
Edukowanie młodzieży w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa, informowania o odpowiedzialności prawnej osób nieletnich, zagrożeniach w cyberprzestrzeni czy też o konsekwencjach zażywania niedozwolonych środków to jeden z elementów pracy profilaktycznej szczycieńskich funkcjonariuszy.
W ubiegłym tygodniu policjantka zajmująca się profilaktyką oraz nieletnimi z ramienia Komendy Powiatowej Policji w Szczytnie – st. post. Joanna Manelska przeprowadziła rozmowy profilaktyczne z uczącą się młodzieżą w Zespole Szkół nr 2 w Szczytnie.
Tematem rozmów było szeroko rozumiane bezpieczeństwo wokół nas. Policjantka przypomniała o odpowiedzialności prawnej osób nieletnich jak również o możliwych konsekwencjach zażywania narkotyków, dopalaczy oraz ich negatywnym wpływie na organizm człowieka.
Policjantka uświadamiała swoich młodych słuchaczy jakie spustoszenie w organizmie robią różnego rodzaju substancje psychoaktywne. Sięganie po tego typu nielegalne środki wiąże się nie tylko z poważnym ryzykiem dla zdrowia, ale i życia. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany i stale modyfikowany.
Podczas spotkania młodzież obejrzała spot filmowy „Narkotyki i dopalacze zabijają - Szkoda Ciebie na takie patoklimaty!, którego celem jest upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.
Ponadto policjantka poruszyła także bardzo ważny temat, a mianowicie bezpieczeństwo w szkole. Zwróciła uwagę na konsekwencje zachowań nie akceptowanych, takich jak bicie, popychanie, wyśmiewanie. Ocena niedostateczna czy też nagana z zachowania to najłagodniejsza forma kary w porównaniu z tym jaką krzywdę można wyrządzić koleżance czy koledze popychając, bijąc czy też wyzywając. Często młodzi ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że nawet podczas zabawy czy też niezamierzonego zachowania może dojść do poważnych obrażeń ciała łącznie z targnięciem się na życie osoby wobec której zachowania te są wymierzone.
Na spotkaniu nie mogło również zabraknąć zagadnienia związanego z realnymi zagrożeniami podczas korzystania z nieograniczonych możliwości Internetu, a także o rodzajach przestępstw na jakie narażeni mogą być młodzi ludzie bądź jakie są popełniane w cyberprzestrzeni. Policjantka przestrzegła przed bezmyślnym przekazywaniem bądź też upublicznianiem własnego wizerunku, wizerunku znajomych czy danych osobowych.
Kolejnym równie ważnym tematem poruszonym podczas spotkania z młodzieżą był handel ludźmi. St. post. Joanna Manelska uzmysłowiła młodym ludziom, że ofiarą handlu może stać się każdy. Bez względu na wiek, czy też pochodzenie. Młode osoby, często zapominają o tym, uważając, że mają dużą wiedzę na ten temat i ich taka sytuacja na pewno nie spotka. Dopiero podczas rozmów z funkcjonariuszami dowiadują się, że pod pojęciem handlu ludźmi kryją się wszelkie działania skierowane na wyzysk ludzi, a środkiem do osiągnięcia celu jest między innymi stosowanie przemocy zarówno psychicznej, fizycznej, gróźb oraz różnych form zastraszania. Osoby takie wykorzystywane są między innymi do seks-biznesu, żebractwa, handlu organami, czy przymusowej niewolniczej pracy.
Na koniec spotkania policjantka przedstawiła młodym ludziom zagadnienia związane z doborem do służby w Policji. Wyjaśniła uczniom jak przebiega proces rekrutacji począwszy od testu wiedzy, poprzez test sprawnościowy i badania psychologiczne, skończywszy na badaniach lekarskich, a także jakie wymagania stawiane są kandydatom do pracy w Policji.