Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szczytno: Jak nie stać się ofiarą. O bezpieczeństwie z seniorami

Oficer prasowy oraz pracownicy szczycieńskiego oddziału ZUS spotkali się wczoraj z seniorami. Podczas rozmowy funkcjonariusz opowiedział o sposobach działania oszustów metodą na tzw. „wnuczka/wnuczkę”, „policjanta” czy też „pracownika socjalnego”, a także wskazał co robić, by nie paść ofiarą. Przypomniano również o narzędziu jakim jest Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa i jak z niej korzystać.

Wczoraj (07.10.2019 r.) oficer prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Szczytnie – asp. szt. Anna Walerzak spotkała się z seniorami, by porozmawiać na tematy związane z bezpieczeństwem osób starszych. Podczas spotkania omówiono modus operandi sprawców działających pod legendą „na wnuczka/wnuczkę”, „na policjanta”, „na funkcjonariusza CBŚP”, „na pracownika socjalnego”, „ na pracownika ZUS” oraz wskazano jak należy postępować, by nie stać się ich ofiarą. Ponadto poruszono temat funkcjonującej od 3 lat Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa. Omówiono na jakich zasadach działa KMZB oraz jakie zagrożenia można zgłosić za jej pomocą.

Policjantka podała przykłady zdarzeń do których doszło na terenie działania szczycieńskiej jednostki w ostatnim okresie czasu, a dot. osób starszych, które padły ofiarą fałszywego wnuczka czy też zostały okradzione np. przez osobę, która rzekomo zbierała niepotrzebną odzież. Szczególnie uwrażliwiono na kategoryczną odmowę współpracy z oszustem, zakończenie niepewnej rozmowy i skontaktowanie się z rodziną po to by wyjaśnić sytuację u wiarygodnego źródła.

Spotkanie, które odbyło się wczoraj było efektem współpracy Komendy Powiatowej Policji
w Szczytnie i szczycieńskiego oddziału ZUS, które zrealizowano w myśl Porozumienia o współpracy w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom obywateli zawartym miedzy Komendantem Głównym Policji a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W spotkaniu uczestniczyli również pracownicy szczycieńskiego oddziału ZUS.

Seniorze, aby nie zostać oszukanym należy pamiętać, że:

  1. Policja NIGDY nie prosi o przekazanie pieniędzy. Policja NIGDY nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach.
  2. Seniorze, jeżeli odebrałeś telefon z prośbą o pilną finansową pomoc, bądź pewien, ze dzwoni oszust.
  3. Nigdy w takiej lub podobnej sytuacji NIE przekazuj pieniędzy, NIE podpisuj żadnych dokumentów.
  4. Po „dziwnej” rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego, na znany Ci numer telefonu i opowiedz o zdarzeniu.
  5. Zawsze żądajmy okazania identyfikatora lub legitymacji, a w razie wątpliwości potwierdźmy telefonicznie dane osoby w miejscu pracy, które reprezentuje.
  6. Jeżeli już dojdzie do podpisania dokumentów poza siedzibą firmy – np. w domu to pamiętajmy, że w ciągu 14 dni możemy ją rozwiązać bez żadnych negatywnych dla nas skutków.
  7. Ponadto jeżeli zdecydujemy się, że w ogóle chcemy rozmawiać z „przedstawicielem” – bo nie mamy takiego obowiązku – przeczytajmy dokładnie dokumenty, które nam proponuje. Sprawdźmy wysokość opłaty handlowej, kary za nieterminowe wpłaty oraz wszelkie dodatkowe koszty. 
  8. Należy pamiętać, że firma Tauron (prąd) i PGNiG (gaz) nie podpisują umów w domach klientów.
  9. Pamiętaj, aby zawsze w takiej sytuacji powiadomić Policję, dzwoniąc na bezpłatny numer 112.
Powrót na górę strony