Szczytno: Nie bądź radosnym „klikaczem”!
Jedną z zasad zachowania bezpieczeństwa w przestrzeni wirtualnej jest zachowanie ostrożności i powściągliwość w zawieraniu jakichkolwiek transakcji przez Internet. W miniony weekend kolejne trzy osoby, które nie zastosowały tych zasad straciły swoje oszczędności. Jeden ze zgłaszających stracił 1 000 złotych, podając kody BLIK, kobieta straciła 6 800 złotych, a trzecia osoba - mężczyzna stracił ponad 700 złotych.
W piątkowy wieczór (20.09.2024 r.) do szczycieńskiej komendy stawił się mężczyzna, który oświadczył, że został wprowadzony w błąd, co do inwestycji swoich środków pieniężnych
w akcje jednej ze spółek. Stracił w ten sposób 1 000 złotych. Policjanci ustalili, że przekazane przez niego pieniądze zostały wypłacone już w jednym z bankomatów na terenie naszego kraju.
Następnego dnia (21.09.2024 r.) dyżurny naszej jednostki został powiadomiony o kolejnym oszustwie. Do komendy stawiła się kobieta, która poinformowała, że otrzymał telefon
od rzekomego pracownika banku, który poinformował ją, że jej oszczędności są zagrożone. „Bankowiec” przekazując takie wiadomości wprowadził kobietę w błąd, która udostępniła
mu kody BLIK. Finalnie z jej konta „zniknęło” 6 800 złotych.
Tego samego dnia stawił się na komendę mężczyzna, który również został wprowadzony
w błąd, co do tożsamości rozmówcy, który nawiązał z nim kontakt poprzez komunikator Messenger. Mężczyzna podał rozmówcy kody BLIK i przez to stracił z konta ponad
700 złotych.
Od pokrzywdzonych zostało przyjęte zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 286 kodeksu karnego, które dotyczy oszustwa polegającego na osiągnięciu korzyści majątkowej za pomocą wprowadzenia danej osoby w błąd. Kodeks karny za to przestępstwo przewiduje karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
Apelujemy!!!
Zachowaj ostrożność podczas rozmów telefonicznych lub tekstowych. Nigdy w trakcie takiej rozmowy nie podawaj swoich danych - w szczególności danych do logowania
w elektronicznej bankowości. Nie podawaj numerów PIN oraz swojego numeru PESEL.
Pamiętaj! Nie bądź radosnym „kilkaczem”, bo jedno kliknięcie może cię drogo kosztować!
Weryfikuj kto i co do Ciebie pisze! Nie podawaj kodów BLIK osobom, których tożsamości nie jesteś w stanie zweryfikować! Jeden z powyższych przykładów pokazuje, że wiadomość otrzymana nawet od znajomego, może od niego nie pochodzić. Jeśli w konwersacji pojawi się wątek związany z pożyczką, zyskiem, wygraną lub pieniędzmi zawsze bądź ostrożny. Zadzwoń do osoby, która odezwała się do ciebie i zweryfikuj, czy otrzymana wiadomość pochodzi od niej.
To od naszej czujności zależy bezpieczeństwo naszych oszczędności!!!