Szczytno: Kolejne oszustwa na terenie powiatu szczycieńskiego – bądźmy czujni i nie dajmy się oszukać!
Jednego dnia dwie mieszkanki powiatu szczycieńskiego straciły środki finansowe w wyniku działań oszustów. Apelujemy o rozsądek i zachowanie czujności, gdyż przestępcy nie próżnują i nie zaprzestają swoich działań. Tym razem sprawcy dokonali oszustw za pomocą Blika oraz „na pracownika banku”.
W czwartkowe popołudnie (13.06.2024 r.) szczycieńscy policjanci zostali poinformowani o przestępstwie przez pokrzywdzoną mieszkankę gminy Świętajno. 52-latka opowiedziała funkcjonariuszom o tym, że zadzwoniła do niej nieznana jej osoba, która podawała się za pracownika banku. Osoba ta nakłoniła kobietę do przelania pieniędzy na drugi rachunek bankowy. W wyniku oszustwa 52-latka straciła prawie 50 tysięcy złotych.
Tego samego dnia wieczorem oficer dyżurny szczycieńskiej jednostki został poinformowany o kolejnym oszustwie. Tym razem 66-letnia mieszkanka Szczytna w wyniku działań oszustów straciła 7000 złotych. Za pośrednictwem komunikatora internetowego z pokrzywdzoną skontaktowała się osoba podająca się za jej znajomą, która twierdziła, że potrzebuje pieniędzy. 66-latka za pomocą Blika przelała środki finansowe poprzez kliknięcie w wysłany link. Po tej sytuacji okazało się, że za pomocą komunikatora napisał do niej oszust, który wykorzystał konto znanej jej osoby w celu wyłudzenia pieniędzy.
Przypominamy, że warto upewnić się, czy rozmówca jest osobą godną zaufania. Oszuści wykorzystując metodę „na legendę”, podają się za pracowników banków, policjantów, a nawet członków naszych rodzin. Kolejną, często pojawiającą się metodą oszustw jest „spoofing”. Może nam się wydawać, że numer kontaktowy, który wyświetla się na ekranie telefonu jest nam dobrze znany. Przestępcy podszywają się pod znane numery telefonów, aby zdobyć nasze zaufanie i osiągnąć zamierzony cel. Dlatego apelujemy o zwiększoną czujność i zachowanie rozsądku. Bardzo często oszuści w rozmowie telefonicznej tworzą presję czasu na rozmówcy, przez co osoba pokrzywdzona jest zdezorientowana i czuje się zmuszona do podjęcia szybkiej decyzji, co niestety kończy się utratą oszczędności lub udostępnieniem danych osobowych.
(ep)