Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szczytno: Policjanci przypominają: Telefon alarmowy 112 to nie zabawka.

Telefon alarmowy 112 to narzędzie niezbędne do wezwania pomocy w nagłych wypadkach oraz w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Niestety niektórzy o tym zapominają traktując darmowe połączenia jako rozrywkę lub formę zainteresowania swoją osobą. Takiej wątpliwej jakości docenienia potrzebował dzisiejszej nocy pijany mieszkaniec gminy Świętajno, który wykonując kilka połączeń, informował dyspozytora telefonu 112, że oczekuje na sparing z mistrzem MMA. Policjanci przypominają, że tego rodzaju zachowanie to wykroczenie, za które dzwoniący może zostać ukarany nawet karą aresztu

O tym, że telefon alarmowy 112 jest narzędziem niezbędnym do powiadamiania służb ratunkowych o zagrożeniu życia lub zdrowia oraz o innych sytuacjach wymagających niezbędnej interwencji nie należy już chyba nikogo przekonywać.

Słowo „chyba”  jest tu jak najbardziej na miejscu, ponieważ niestety wciąż zdarzają się osoby, które kierowane zwykłą bezmyślnością dzwonią blokując połączenie na numer telefonu alarmowego.

Dzisiejszej nocy kilkakrotnie na telefon 112 dzwonił pijany mieszkaniec gminy Świętajno informując dyspozytora, że oczekuje na sparing z mistrzem MMA. Należy tylko przypuszczać, że odwaga dzwoniącego była podtrzymywana promilami płynącymi w jego krwi.

Policjanci przypominają, że podobne zachowanie to wykroczenie, za które sprawca może zostać ukarany karą aresztu, ograniczenia wolności albo karą grzywny.

 

W tym miejscu podajemy niezbędne informacje na temat dyspozycji telefonu alarmowego 112 zaczerpnięte ze strony internetowej Europejskiego Numeru Alarmowego 112 http://www.112.gov.pl/112/co-to-jest-112/1833,Co-to-jest-quot112quot.html

 EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY 112

Co to jest "112"?

Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.

Ponadto numer „112” można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Docelowo w Polsce wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112” będą przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego.

Jak dzwonić na "112"

Czyli co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:

  • miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
  • jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
  • po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),
  • krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
  • wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
  • udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
  • wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
  • jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”,
  • należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Kiedy dzwonić na "112"

Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • kradzieże,
  • włamania,
  • w przypadku użycia przemocy,
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
  • przypadki porażenia prądem,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
     

Kiedy nie dzwonić na "112"

Nie należy dzwonić na numer „112” kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

  • zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
  • w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
  • w celu sprawdzenia czy numer „112” naprawdę działa,
  • w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
  • w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
  • w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
  • w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
  • w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
  • w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

http://www.112.gov.pl/112/co-to-jest-112/1833,Co-to-jest-quot112quot.html

 

Powrót na górę strony